24 februari 2013

Kampala


Torsdag klockan 22:18. Vi har precis borstat tänderna utan vatten, vilket faktiskt går förvånansvärt bra, och är på väg att lägga oss. Vi nämner för rektorn att vi vill åka till en pool i helgen, och det blir bestämt att vi åker med henne till Kampala över helgen. Ett hastigt beslut, men ack så nöjd jag är över det.

Vi åkte efter lunch på fredagen. Motorcykel till hamnen, båt, motorcykel till en annan hamn, båt, taxi till Kampala och ännu en taxi till Redeemed Church. Ovissheten var stor under hela färden, men jag tycker det är skönt. Rektorn var med oss hela tiden och visade och åkte med oss, men jag och Rebecca visste inte hur vi skulle ta oss från ett ställe till ett annat innan vi faktiskt var där. Men det är bara att luta sig tillbaka, slappna av, och lita på att allt löser sig när det behövs.

När vi kom fram till kyrkan fick vi skjuts hem till Betty, som är vår övergripande handledare, och där mötte vi några andra svenskar. En lugn, skön och väldigt rolig kväll, lite för lite sömn, en megafrukost och sedan ut för shopping och solande. Vi besökte en afrikansk marknad som var helt fantastisk, och därefter åkte jag och Rebecca för att få några timmar av den afrikanska solen med en pool på några stegs avstånd.

På kvällen fikade vi, såg på The Hobbit på en liten och charmig bio och jag sov alldeles för lite i natt också. I morse åt vi toast med svensk ost till frukost, gick på gudstjänst (jag älskar verkligen musiken) och därefter fick vi skjuts till hamnen i Entebbe igen. Efter mycket väntan åkte vi båt, motorcykel och sedan kom vi hem till ett nystädat rum med nya gardiner. Joy, vår handledare på ön, är helt fantastisk.

Vi hittade kakao i en affär förut, och jag har precis ätit jordnötssmör med sked direkt ur burken. Livet alltså. Vilken grej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar