4 mars 2013

Vardag


Klockan ringer vid halv sju, och jag snoozar alldeles för länge. Jag går upp, gör mig i ordning och äter gröt med russin och socker och ljummen högpastöriserad mjölk. Efter ett toalettbesök och tandborstning utan vatten beger vi oss upp till skolan strax före åtta.

Oftast är det någon form av samling den första halvtimman, och sedan börjar lektionerna. Vi hänger mest i de yngre klasserna, sitter med, sjunger många sånger och mot slutet brukar vi antingen hjälpa de som har det lite svårare eller börja rätta de som redan blivit färdiga. Vid halv elva är det fika med afrikanskt te och bananpannkakor, men innan dess brukar vi sätta oss några minuter på trappan och varje dag förklara för lärarna att ja, det är varmt, men vi vill ändra färg tills vi kommer hem.

Efter fikat fortsätter dagen i princip på samma sätt tills det är lunch. Ibland är det lek med den minsta klassen, ibland någon idrottslektion och någon gång håller vi i poesilektion och skrivlektion. Precis före lunch brukar vi eskortera några av de minsta barnen till köket och jag har börjat försöka lära dem att säga hej kompis.

Samma lunch varje dag, men jag är inte helt less på det än. Eftermiddagarna brukar vara lite friare med lektioner som Art&Craft, Debate och ibland är vi med och leker med barnen när de har Games. När vi kommit tillbaks från skolan vilar vi oftast en stund och tar lite Swedish fika. Två dagar i veckan har vi pianolektioner med två pojkar på kvällen, och ibland går vi ut med vår handledare för att hälsa på lite olika familjer runt omkring skolan. Vid sextiden när temperaturen är som en varm svensk sommarkväll brukar vi ta oss en snabbare promenad till stranden och tillbaka för att inte helt fastna i det afrikanska gångtempot. Sedan är det dusch med hink och kallvatten, matlagning på gasolspis och de flesta kvällar har vi kvällsbön en stund tillsammans med några av lärarna. Efter obligatorisk dagboksskrivning och god nattkram av vår handledare går vi och lägger oss klockan tio, och då är jag så trött att jag knappt orkar hålla ögonen öppna.

Dagarna blir till vardag, även i Afrika. I like it.

Framsidan av skolan
Klassrum

Nöjd kille med sin skollunch
Art & Craft - korgtillverkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar