15 mars 2013

Fredag

Med brända axlar och smutsiga fötter sitter jag på mitt rum och andas in doften av bränt gräs. Det är fredag, klockan är tjugo i fyra och jag är glad.

Denna dag har varit fylld av små ljusglimtar och oväntade händelser. I morse till exempel var det ingen morgonsamling som vanligt, utan istället ett möte med lovsång och undervisning i kyrkan. En bra start på dagen.

Efter fikat vid halv elva satte vi oss i ett klassrum, och läraren visade en mugg för barnen och ritade den på tavlan. En vanlig bildlektion tänkte vi. Men nej, det visade sig att de visst skulle göra en varsin mugg i lera! Så vi gick alla ut ur klassrummet, ställde oss vid några jordhögar utanför skolbyggnaden och väntade på att läraren skulle komma med vatten. När vattnet hälldes på högarna började det roliga. Att kladda och klaffsa så mycket som möjligt med både händer och fötter för att forma jorden till lera. Barnens lycka kan ni nog nästan tänka er. De kallade visserligen min mugg för en tallrik sen, men men. Man kan inte få allt. Och jag tyckte den var snygg.


Jag har även haft skriktävling med liten tjej, lekt mobiltelefon med en liten kille och utmanat en lärare på en kort powerwalk. Vi har även fått höra "You look smart, now". Här har smart inte något med hjärnan att göra, utan mer att man ser snygg och prydlig ut. Först tog jag det som en komplimang, men sedan vänta lite, hur såg vi ut förut då?! Det hade han inget svar på, men roligt var det.

Främlingar blir kompisar, missförstånd blir skratt. Jag älskar livet, även här i Afrika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar